BarCamp Copenhagen

From Michael Widerkrantz <mc AT THE DOMAIN hack.org>
To mosig AT THE DOMAIN list.hack.org
Subject BarCamp Copenhagen
Date Mon, 28 Jan 2008 09:17:46 +0100

Jag var på BarCamp Copenhagen i fredags. Jag hade totalt missat att
det började klockan 17. Av någon anledning (postnumret!?) hade jag
fått för mig att det började 21:00 och skulle pågå till sent på
natten.

När jag insåg mitt misstag lämnade jag allt jag hade på jobbet och
försökte ta mig hem snabbt. Jag stack vid 14:30 från Lund och hittade
ändå fram till Gammel Kalkbraenneri Vej först vid 18-tiden.

Jag ramlade rakt in i ett snack om den digitala klyftan, där diverse
fluff snackades, men inte så mycket konkreta saker föreslogs. Jag
nämnde förstås Fri IT:s arbete i Malmö som ett försök att överbrygga
åtminstone en av de de digitala klyftorna. Och jag hade i alla fall
tagit en öl att suga på.

Resten av snacken var också ganska ickenördiga, förutom ett som hölls
om metaprogrammering i Ruby. Jag bestämde mig till slut, efter några
till öl, för att hålla något också, så jag skrev upp mig för att leda
ett seminarium om varför man skulle använda IPv6.

Jag hade tänkt mig att jag skulle få igång en diskussion mellan
nätverksfolk snarare än att föreläsa, men det visade sig bli mer av en
föreläsning i alla fall. Av de närvarande var det bara /en/ som hade
sett en IPv6-adress tidigare! Det var inte riktigt den publik jag hade
väntat mig.

Nu var jag inte så förberedd på att hålla en föreläsning, så jag
tycker inte att det gick särskilt bra. Till att börja med vägrade min
dator visa några slides på VGA-porten efter min ominstallation av
X.org och dessutom uppmanades jag hålla föreläsningen på
engelska. Oops. Det hela verkade ändå uppskattas.

Casper Fabricius, som tidigare under kvällen föreläst om Ruby, sa
tidigare under kvällen att jag lät som Martin Fowler när jag ställde
"insightful questions from the back" på brittisk engelska. Jag erkände
att jag pinsamt nog inte visste vem Martin Fowler var.

  http://casperfabricius.com/blog/2008/01/26/barcamp-impressions/

  http://martinfowler.com/

Någon annan tog kort på mig under IPv6-seminariet

  http://flickr.com/photos/18582044@N03/2218972013/

och konstaterade: "Plötsligt kände jag mig inte så nördig
längre". Haha.

Kim Bach, som var närvarande på IPv6-seminariet, säger bland annat så
här:

http://www.kimbach.org/2008/01/28/barcampcopenhagen-party-for-your-right-to-geek/

  =Engaging the geek warp drive=

  After all these sessions, I really needed a break, but when Michael
  Widerkrantz aka MC, started rearranging the chairs, I just knew that
  I had to attend.

  MC talked about IPv6, and why its important. In case you dont know,
  IP is the basic communications protocol of the Internet, and the
  version were currently using, has a build-in limit of the number of
  allowed network addresses, that were about to hitting.

  I know just a little about networks, but this was mostly over my
  head, basically Im sitting somewhere above layer 7, and just want
  the network to, ahem work, so it beats me why the ISPs just dont get
  started rebuilding the infrastructure for IPv6, before its too late.

Mitt seminarium hölls under den sista punkten på seminarieschemat, så
efter det degenererade BarCamp Copenhagen allmänt med fulla danskar
och svenskar som snackade nördiga och halvnördiga saker med varandra i
högt tempo. Vid det här laget hade jag slutat försöka förstå danska
och talade bara engelska. Någon som har en bra kurs i danska att
rekommendera?

Jag hade lite lösa planer på att besöka Faust efteråt, som några av er
antagligen såg på IRC, men av det blev det intet och det var lika
bra. Jag tog i stället tåget mot Malmö 02:03.

Sammanfattningsvis var BarCamp Copenhagen mer socialt nätverkande än
tekniskt givande, men jag gissar att framtida tillställningar kan ge
andra intryck. Det beror naturligtvis helt på vilka som kommer. Det
var hur som helst trevligt att träffa en massa intressanta människor.

--
Michael "MC" Widerkrantz, http://hack.org/mc/