Kommande saker

From Michael Widerkrantz <mc AT THE DOMAIN hack.org>
To Malmö Open Source Interest Group <mosig AT THE DOMAIN list.hack.org>
Subject Kommande saker
Date Thu, 25 Oct 2007 10:48:33 +0200

Igår träffades några glada geeks på La Trattoria i Malmö, käkade
pizza, drack öl och nördade ut.

Det snackades om mycket saker, bland annat:

  - Ariane 5-kraschen. Vådan av programmeringsfel. Se till exempel:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ariane_5_Flight_501

    Vad man skulle kunna göra åt sådant, även om det kan vara
    smärtsamt att programmera i:

    http://en.wikipedia.org/wiki/SPARK_programming_language

  - John Gilmore, en av grundarna av EFF, skaparen av alt.* i Usenet,
    tidigare GDB-maintainer och tidig Sun-anställd,
    http://www.toad.com/, och hans satsning på GNU Radio (som i
    "software defined radios") och den fria Flash-spelaren Gnash.

men också lite mer närliggande saker:

  - Demo och utdelande av fria program på stadsbiblioteket på lördag.

    Plats: Stadsbiblioteket, Malmö.
    Tid: Nu på lördag, 2007-10-27. Klockslag?

    Magnus (?) skulle ta kontakt med Tobias på biblioteket och meddela
    att vi behöver åtminstone två bord.

    Trådlöst nät kommer att finnas, med trådad backup.

    Jörgen Qvartsenklint från Fri IT nämnde att han eventuellt kunde
    ta med en projektor. Finns möjlighet att projicera detta
    någonstans? Ta upp med Tobias.

    Behöver vi ta med en switch? Någon som har en över? Jag kanske
    har. Skall rota.

    Folk uppmanas ta med sina bärbara datorer. Vi behöver minst en
    dator med Windows, tyvärr. Någon frivillig?

    Jag tycker vi kan behöva någon slags flyer eller liten skriftlig
    beskrivning av vad fri programvara är för något. Jag skriver ihop
    ett förslag och skickar till listan. Jag kan säkert snylta på
    jobbets skrivare och få ut åtminstone några exemplar. Sedan kan vi
    kanske kopiera på biblioteket?

  - Hack-a-ton

    Flyttat till 23--25:e november. Någon däremot?

    Jörgen Q nämnde att vi eventuellt kunde använda lokaler i
    Sofielunds folkets hus. Han skulle kolla upp det. Nät skulle
    finnas där, påstod han. Kommentar, Jörgen?

  - Lansering av CFUK --- centrum för urban konst

    Fredagen den 26 oktober, i samspel med Osignad-Festival Full Moon
    Arty #10 lanseras CFUK. Jörgen Q upplyste oss om att det kommer
    att stå burkar med Linux körande där. Det var lite oklart om vad
    maskinerna skulle göra. Jörgen?

    TID: Vernissage 18.00 Band: 19.00
    PLATS: Stapelbädden, Stora Varvsgatan, Västra Hamnen
    Ta buss 3, hållplats Kockum

  - Science Fiction-bokhandeln i Malmö öppnar på fredag!

    http://www.sfbok.se/extra/malmo.htm